tirsdag den 7. oktober 2014

Bageri, energi, poesi (kun tekst, et par fotos, ingen opskrifter, bare ord ord ord)

Det har på alle mulige måder været en fantastisk weekend og en herlig start på ugen her. Er til tider for mine omgivelser et overmåde irriterende a-menneske. Elsker min seng om aftenen og kan finde på at stå op før hverken fanden, hønsene eller de øvrige familiemedlemmer for den sags skyld overhovedet er begyndt at overveje det. Engang stressede den manglende nattesøvn mig, men den del er jeg begyndt at tage meget lettere på og udnytter så bare helst natten til noget, som jeg godt kan lide. Læse, skrive, måske se en film, bage en kage. Dengang, foråret '13, dér hvor bagedysten blev optaget, så man ikke sjældent mig stå nynnende i køkkenet ved 5-tiden, for så kunne jeg jo nok lige nå at bage en kage eller en plade småkager inden arbejdsdagen kom efter mig. Og indrømmet, da jeg ikke nåede med i finalen, var jeg faktisk mere lettet end ked af det. For jeg var i den grad ved at løbe tør for energi.



Nå men i fredags havde jeg det meste af dagen gang i noget bagning til om lørdagen. En opgave for en venindes venindes fødselsdagsreception. Nåede dog også lige ind forbi Torvehallerne for at blandt andet at drikke et glas cava med min sæbebobleven, Karl-Otto. Blev lidt senere end først planlagt. OG natten var ikke værd at skrive hjem om. Hovedet gjorde ondt. Boblerne var nok alligevel blevet for talrige i det gode selskab, hvor indtil flere dejlige mennesker havde delt lidt af boblerne med os. Søvnen var begrænset og kvaliteteten af den elendig. Havde et vækkeur, der insisterede på at jeg skulle op kl 5, for der skulle bages færdigt og så var der også lige en bisættelse af et alt for ungt menneske, der også skulle passes den dag desværre. Og den slags stjæler ikke bare tid, stjæler også af overskuddet... Hjem igen til kagerne. Ud til receptionen med 5x30 mini-kager. Og nok ikke så overraskende måtte jeg trække lidt tidligt i 'nødbremsen' lørdag aften. Søndag var jeg dog tilbage i topform og startede dagen med en tur til Ishøj Strand. Er ved at øve mig som vinterbader og nåede lige at nyde solopgangen inden jeg vendte hjem til det varme brusebad og et par timer i Dragør som Røde Kors indsamler. Eftermiddagen blev tilbragt med venner til en børnefødselsdag og heldigvis kom der de dejligste kager på bordet også i den anledning. For man skal for alt i verden ikke gå ned på kager.


Natten mellem søndag og mandag gik totalt i smadder. Klokken 3 eller deromkring insisterede min bevidsthed på, at det var tid at vågne. Efter at have brugt lidt tid på at vende og dreje mig i min seng, opgav jeg, tændte lyset og gav mig til at rode lidt med computeren. Faldt på Facebook i snak med en anden søvnløs og resten af natten blev herefter brugt på at dele tanker og skriverier. En helt igennem magisk nat, som i det hele taget blev beriget med ikke så få vise ord og tanker. Det gjorde naturligvis, at jeg ikke følte mig overbevisende frisk mandag eftermiddag, hvor jeg ellers var til et rigtigt udmærket 'kursus for psyken' kun med små forhåbentligt uopdagede 'udfald' fra min side.

Mandag formiddag blev brugt i selskab med en lille flok skrive-glade mennesker. Én af mine noveller fik skudsmålet poetisk, hvilket min skrivestil nu sjældent er. Jeg havde forinden nået Ishøj Strand OG en omgang chokolade-muffins til pausen. Passede perfekt til en kop te og til sidste halvdels oplæsninger og tilhørende kritik. Så da mandagen så småt begyndte at rinde ud, faldt jeg igen bevidstløs om på min seng. Der ER altså en ende på energien til trods for diverse sukker-shots.

I dag tirsdag, har jeg så igen bagt på den helt store klinge. Har fået mig et bager-afløser-job på Tante T i København og var i paradis fra kl 8:00-16:30. Der er nu noget forrygende herligt i store beholdere på hjul med mel og sukker i .... Har heller ikke tal på, hvor mange kilo smør, jeg nåede at forbruge undervejs, men er bare glad for, at det er andre, der skal nyde godt af de skønne kalorier. I morgen skal der nok også bages lidt på hjemmefronten igen. Der skal nok også skrives lidt. Men alt med måde.... alt med måde..... også selvom klokken er 04:07 i skrivende stund.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar