søndag den 11. januar 2015

Fra Mexico til Youtube bagning - og så på en søndag ...

Nu kan det jo nemt være, at du sidder og tænker, at jeg må have sovet i timen, siden jeg ikke har set den her 'flette'-metode før.... Det har jeg sikkert, men det gør jo ikke fornøjelsen mindre, når man så får øje på den langt om længe. Og det skete så her til morgen for mig. 

Jeg sidder og kigger sådan lidt på må og få på Facebook. Klikker ind og ser en fantastisk film om en gut, der går under jorden i Mexico og laver de smukkeste huler og kunstværker i kalksten. Og dér lige ved siden af ligger der så en film om at flette en kage-stjerne. Det færdige resultat er ret flot. Metoden super nem. På videoen bliver der brugt en færdig pizza-blanding. Jeg går naturligvis ombord i min gode gamle kanelsnegle opskrift i stedet.

Metoden finder du her ....

Og da snegledejen var lagt til hævning, kunne jeg jo lige så godt også lave en dej til pizza og se, hvad jeg kunne få ud af det. Her kan man jo gøre præcis, som man har lyst til ud fra pizza-snegle idéerne med tomatsauce, ost, skinke, salami eller noget helt andet lækkert.

Min den ene 'stjerne' fik sort tapenade i alle lagene og ost i det midterste samt drysset med flagesalt og sesamfrø. 

Den anden stjerne blev med Frost's Favoritters chili (den milde af dem) i alle lagene og med revet ost i det midterste, samt drysset med nigella-frø. 

Endte samlet set at blive rigtig godt tilfreds med alle mine tre stjerner.

Rimmers kanelsnegle:
  • 50 g gær
  • 2 dl mælk
  • 1/2 tsk salt
  • 3 spsk sukker
  • 50 g smør, stuetempereret
  • 1 æg
  • ca 350 g mel eller deromkring
remonce:
  • 125 g smør
  • 125 g sukker eller brun farin
  • 5 spsk kanel elller mere eller mindre, alt efter smag og behag
  • 2 spsk mel
Gæren røres ud i mælken og salt og sukker tilsættes. Smør og æg tilsættes. Mel røres i til dejen er lind og glat. Stilles til hævning mindst 30 min. gerne mere.

Alle ingredienserne til remoncen røres sammen

Dejen æltes igennem og så er det ellers at slå sig løs i fletningen som videoen ovenfor beskriver.

Efterhæver ca 30 min. og bages ca 15 min. ved 180 grader


Rimmers pizza-stjerne:

  • 25 g gær
  • 3 tsk salt
  • 1/2 dl olie
  • 3 dl vand
  • En god glutenholding hvedemel, evt pizzamel til dejen er tilpas lind
  • Revet ost
  • Chilli eller sort tapenade eller noget helt andet lækkert
  • sesamfrø eller nigella-frø
Stilles til hævning i min. 30 min. Æltes igennem og så er det ellers om finde, hvad køleskabet gemte den dag af tapenade, chilli, skinke, salami, ost, osv og så ellers gå i gang med at flette, som beskrevet ovenfor i videoen.

Efterhæves i min. 30 min. og bages ca. 15-20 min ved 180 grader.

God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar