lørdag den 10. januar 2015

Perfekte lagkagebunde, af mor Panja og Blomsterberg - når de er bedst

Min skønne nu efterhånden ældre mor (86 år er hun og gammel-kategorien hører hun endnu ikke til med den 'umpff' hun stadig går til livet med) har i tidernes morgen givet mig hendes opskrift på lagkagebunde. Det har altid været den, som jeg har brugt til lagkager - også i Den Store Bagedyst til fx min sæbeboblekage.

I løbet af mine efterhånden mange år som hjemmebager har jeg jo stiftet bekendtskab med flere forskellige opskrifter og metoder. I dag tror jeg dog, at jeg har fundet den min fremtidige favorit. Og DEN er et mix af min mors gamle opskrift og Blomsterbergs metode/rækkefølge.


Sæt ovnen på 190 grader

  • 4 æg delt i hvider og blommer
  • 150 g sukker
  • 1/2 vanillestang eller 3 tsk vanillesukker
  • 60 g hvedemel
  • 60 g kartoffelmel
  • 1 tsk bagepulver
Pisk æggeblommer, sukker og vanille op til en æggesnaps, hvidt og skummende.

Bland hvedemel, kartoffelmel og bagepulver og sigt ned i æggesnapsen og rør forsigtigt med fx en blød silikone-dejskraber til en ensartet masse.

Pisk hviderne stive og vend dem i dejen, til du igen har en lind ensartet masse.

Fyldes i to ens springforme med bagepapir i bunden, som er smurt op ad siderne.


Bages ved 190 grader i ca 8 min. Efter let afkøling lægges de på sukkerstrøet bagepapir og køles helt af før de lægges sammen til den lagkage, du har på planen for den fødselsdag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar