søndag den 28. september 2014

Et kulinarisk homeparty

Ost, ost, ost, ost, ost

Rocquefort og emmentaler,
gorgonzola, jeg betaler
hvad som helst for feta!
Brie eller camembert,
hvad der lugter endnu værre,
gammel ost fra Kreta.
Ost, jeg vil ha ost
jeg må have ost!
ost, ost, ost, ost, ost
jeg må ha o-hooost!

Et lille uddrag af en fuldstændig skønherlig sang fra Sebastians 'Skatteøen', som de fleste af os har sunget med på og uundgåeligt har måttet trække på smilebåndet af. For kærlighed, knuste hjerter og drømme er kendte temaer for en sang, men ost? Hjerte og smerte rimer, men det gør feta og Kreta så også :)

I torsdags var jeg forbi Københavns Torvehaller på Israels Plads. En af mine absolut favoritsteder for inspiration, indkøb og snak om råvarer og madopskrifter. På forpladsen var der stillet et stort telt op og i det var der oste 'en masse'. Jeg var på udkig efter 'noget italiensk' til en buffet, jeg skulle lave til dagen efter og kastede mig sidelæns ind i en samtale om ost og spurgte, hvad de kunne bidrage med fra støvlelandet. Det viste sig, at det var Osteriet&Ko fra Slagelse, der var på weekendbesøg, og jeg skal da lige love for, at de nu har fået sig en ny fan. Kort efter kunne jeg glad vandre tilbage til mit B-tog udstyret med en skøn lille lettere ildelugtende pose med en god humpel pecorino, et lækkert stykke rødskimmel bøffel mozzarella og ikke mindst med en fornemmelse at at have fået total professionel sparring ift min lille italienske opgave.

Fredag eftermiddag riggede jeg mit italienske receptionsbuffet op og måtte tilfreds notere mig, at de to oste var et hit sammen med mine hjemmebagte focaccia. Havde heldigvis lige åndsnærværelse nok til at få taget foto undervejs, som jeg jo så passende kunne præsentere Osteriet&Ko for på deres Facebook-side samme aften.

Lørdag var jeg 'tilfældigvis' tilbage i hallerne, hvor Osteriet&Ko stadig stod og solgte deres fantastiske oste. Desværre var mozzarellaen nu udsolgt, men til gengæld havde de et par skønne cremede gedeoste, som ville passe perfekt til aftenens lille middagsselskab. Efter endnu en god snak om oste og et par smagsprøver fik jeg en idé. MON man kunne mobilisere 20-30 mennesker en mørk vinteraften til en kulinarisk homeparty (i stedet for Tubberware, nu ost, oliven og vin) , for så har jeg er jeg ikke i tvivl om, hvilke tre leverandører jeg ville invitere.

For opskrifter, må du lige kigge ind på min Facebook-side: Helle Kagebager Rimmer. Kig under 'billeder' og for langt de fleste, vil der være en tilhørende opskrift. Skriv, hvis du mangler noget sparring, inspiration eller en helt bestemt opskrift, jeg kan måske godt hjælpe.

https://www.facebook.com/HelleKagebagerRimmer
https://www.facebook.com/osterietko?fref=ts


2 kommentarer:

  1. Det lyder dælme som en god ide med kulinariske homeparty's - jeg er umiddelbart frisk :-) Gad vide om du er kommet videre med den ide?
    Knus Heidi

    SvarSlet
  2. Nej ikke kommet videre med idéen, men særligt svært ville det ikke være at komme igang.

    SvarSlet