søndag den 24. maj 2015

Værktøjet - når de unge flytter ud


Jeg ved de fleste mænd vil være enig med mig i, at er værktøjet i orden, så er det så meget nemmere og sjovere at bygge og reparere i og omkring huset eller ordne bilen, fixe græsslåeren osv. Men jeg har det jo præcis på samme måde i køkkenet (sammen med en helt masse andre)

Lige nu er min søde datter ved at flytte til Århus. Og hun og hendes kæreste har jo en liste så lang over ting og sager, som de vil komme til at mangle i deres lejlighed og køkken. Og det har fået mig til at tænke over, hvad jeg aldrig ville kunne undvære og hvad der er kommet sådan hen ad vejen.

Elmixer:
Det var først da jeg glve 40 at jeg fik min første røremaskine. Indtil da var det armkræfter og elmixeren, der blev sat på arbejde. Fungerede fint, men nu ville jeg være ked af at undvære min røremaskine.

Måletingester:
Det målebæger der ubetinget bliver brugt mest hjemme hos os er decilitermålet. Og næst mest populære er måleskeerne, nok især når der bliver bagt.

Dejskrabere:
Dem kan jeg ALDRIG få for mange af. De bliver brugt i en skøn syndig forvirring og vasket af et utal af gange undervejs, når bagningsvanviddet tager over. Senest har jeg fået et par med lange skafter forærende fra de Buyer, som jeg ikke var helt sikker på, hvordan jeg skulle få nytte af dem. Men det skal jeg da lige love for har ændret sig. Det er ALTID besværligt uanset hvilken røremaskine man har, at komme helt i bund og der vil være brug for at skrabe ned ad siderne undervejs også. Og nu - tah dah - er jeg nærmest blevet afhængig af de langskaftede dejskrabere.

Paletknive:
Se dem kan man altså heller ikke få for mange af. - Den mest slidte jeg har, har vist fulgt mig de sidste 30 år (gisp) og har vendt flere pandekager, end du har spist ærter. Jeg har en lille én med knæk. To forskellige størrelser med knæk. En laaaaang én og en med et bredt blad. Der er sikkert en række regler for, hvornår man bruger hvad. Med knæk er nok, når man har brug for at stryge sin lagkage fin og glat og gerne ville holde sine fingre og knoer fæk fra flødeskummet. Dem uden knæk er gode til pandekager. Den lille bruger jeg, når jeg står med mørdej, som bliver stukket ud til fx minitærter. Og ind imellem er det rart, at den brede kan få fat i fx mørdejen til en medium stor tærte. Ah, jeg ved det faktisk ikke. Jeg ved bare, at de er rare at arbejde med, og at der nærmest ikke findes noget bedre end en paletkniv, når en bordplade skal skrabes fri for indtørret gærdej.


Og så kommer der jo en serie af skåle, margrethe skåle, glasskåle, metalskåle, dem med flad bund, rundet bund og gummibund. Sigter med forskellige størrelser huller (først noget, der gik op for mig under første afsnit af Den Store Bagedyst, hvor jeg ville purere en hindbærcoulis gennem en sigte. Og dens huller var simpelthen så små, at kernerne forhindrede noget at komme igennem overhovedet). Nå ja BAGEVÆGTEN er helt umulig at undvære (og igen til Den Store Bagedyst, kunne jeg ved først optagelse konstatere, at sådan én skulle jeg have haft med mig hjemmefra, wtf!). Piskeris er svære at undvære. Nå ja og gode knive og skærebrættet er uundværligt... og sådan kunne jeg jo i virkeligheden blive ved. 

I min kælder står der en rumdeler med 16 huller. Behøver jeg at fortælle, at de er stoppet til med køkkengear?

Bliver du nysgerrig efter, hvor du kan få fat i det ene og det andet, kan jeg nok godt hjælpe med en forhandler i nærheden af dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar