fredag den 29. maj 2015

Hader avocado - (marinerede kinarejer med avocado og mango)

Avocadoer.... dem har jeg et rigtigt anstrengt forhold til. Bor man her i landet, kan det faktisk næsten ikke lade sig gøre at bestemme sig for at lave en guacamole samme dag, som avocadoerne er købt. Man kan selvfølgelig vælge at købe dem helt grønne, men derfra bliver det så også lidt af et SPT (slaw på tasken) hvornår de så præcis har ramt niveauet 'eat me now'. Desuden skal avocadoer helst behandles med  fløjlshandsker helt uden bump og tryk, for ret meget skal der ikke til, før smukt og velsmagende grønt forvandles til noget sortbrunt, der ikke er specielt appetitligt at putte i munden. Uh, hvor har jeg ofte stået og stampet i gulvet i mit køkken af desparation over mit avocado-lotteri. Lidt for mange nitter og lidt for dyre lodder.



En grønthandler fortalte mig engang, hvordan man udvælger en avocado. 

  1. Tjek farven. Det er lidt forskelligt fra sort til sort, men som udgangspunkt skal en moden avocado have en mørk brun/grøn farve.
  2. Man kan godt forsigtigt mærke lidt på den smalle ende af frugten, men den øvelse, kan så også være med til at spolere den. 
  3. Til gengæld er der en anden mulighed. Sidder den lille 'dut' der endnu fra stilken, så pil den forsigtig af. Er der grønt inde bagved, er avocadoen god. Er der mørkt bagved, så læg den tilbage igen. For så har forrådnelses-processen sat ind og den starter som regel i den smalle ende.

I dag var jeg så i Madcooperativet på Hovedbanegården og dér fandt jeg de mest fantastiske og perfekte spisemodne avokadoer (alle 3 i pakken var præcis, som de skulle være). Samtidig lå der smukke grønne og gyldne mangoer til en yderst rimelig pris, og mere skulle der så heller ikke til, før forretten var på plads denne fredag aften. - Og nej, vi får ikke normalt flere retter her i huset.

Måtte lige et smut forbi fiskebutikken HAV i Torvehallerne. Målet var store kogte rejer, for i bogen her, Suveræne salater og brillante buffeter, er der en skøn opskrift: Marinerede kinarejer med avocado og mango. Der indgår tre ting:

  • modne avocadoer
  • en moden mango
  • en marinade (som jeg selvfølgelig ændrer lidt på fra gang til gang ift den originale opskrift)
Marinaden kunne fx består af:
  • smagsneutral olie (1 spsk)
  • friskpresset limesaft (4 tsk)
  • soya (2 tsk) 
  • reven limeskal (2 tsk)
  • reven ingefær (2 tsk)
  • presset hvidløg (1 fed)
  • chilli (gerne frisk eller som sambal oelek eller noget helt tredie)

Jeg har sat mængderne i parentes, for det kommer jo ret så meget an på smag og behag. Jeg holder meget af surt, så jeg bruger gerne saften af en hel lime, og skruer så op og ned for de andre ingredienser, alt efter humøret den dag. Og sådan kan man jo gøre præcis som man vil.

Lad rejerne marinere lidt tid og bland derefter tern af avocado og tern af mango sammen med rejer og marinade. Så er salaten klar, server evt med lidt lunt brød og ENJOY!

Et par tips og tricks:

Halver avocadoen. Hug en skarp kniv ned i stenen, vrid og stenen løsner sig fra avocadoen. Skær tern ned i avocadoen, uden at skære igennem skallen. Lad en ske 'grave' ned omkring avocado-ternene og så løfter du de fineste små tern op ad skallen.





Mangoen skærer du ned langs den ovale sten, så der bliver to halvdele (og resten rundt om stenen, må man gerne spise undervejs). Brug en skarp kniv og skær nu mangoen i tern igen uden at skære igennem skallen. Vip den halve mango og nu kan ternene skæres fri.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar